Wednesday, September 12, 2012

Stress? Rileks Aje

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Korang selalu stress? Apa yang korang buat kalau korang stress? Makan? Tidur?

Aku kalau stress, biasanya aku makan (so jangan hairan saiz badan aku besar). Kalau tak pun aku tidur je. Tipu laa kalau kata diri kita tak pernah stress. Orang yang sentiasa positif macam Dr. Muhaya pun mesti pernah stress jugak kan. Apa yang penting, sama ada kita layan tekanan perasaan kita sampai jadi gila atau kita tangani stress kita dengan cara yang betul.

stress ketika bekerja? aturlah masa dan kerja dengan baik.
Kalau ikut hadis Nabi, bila kita rasa marah ambil wudhu' dan solat. Insya-Allah reda sikit kemarahan kita. Reda kemarahan nie maksudnya reda jugak laa stress kita. Ada juga riwayat menyebut kalau marah dalam keadaan berdiri, kita duduk untuk kurangkan kemarahan, kalau duduk, kita baring untuk kurangkan kemarahan. Ini apa yang Nabi ajar dan boleh untuk kita amalkan. Allah pun sebut dalam Quran, untuk menenangkan jiwa, selalulah berzikir. Insya-Allah tips-tips nie sangat berkesan untuk diamalkan.

Tapi kena tahu juga, bila tengah stress nie, apa yang menyebabkan kita jadi stress? Takkan tiba-tiba nak jadi stress. Mesti ada sebab kan. Masa stress tue, buatlah aktiviti-aktiviti yang menyenangkan hati. Letak ketepi dulu masalah-masalah yang ada dan buat sesuatu untuk mengembalikan emosi kita pada paras normal. Takut silap masa kalau dilayan juga stress, kita boleh jadi gila. Tak memasal masuk hospital bahagia.

Aku suka quote nie...:)
Antara aktiviti lain untuk mengurangkan stress :-
  1. Bertafakur
  2. Menjerit
  3. Ketawa
  4. Menangis
  5. Senaman
  6. Muzik
Kalau stress anda masih tidak berkurangan, sila berjumpa dengan kaunselor berhampiran.

p/s:- dalam stress ada istilah distress dan eustress, nak faham sila rujuk blog nie (Blessing in Disguise) sebab aku malas nak taip panjang-panjang...hehe.




www.tips-fb.com

2 comments :

Everything's Everythings said...

Betul pergilah bercuti sekali sekala utk melapangkan sikit pemikiran kita ;D
ataupun buat aktivit yg menarik

Arif Albagani said...

blogging pun ok jugak bagi yang minat laa...huhu