Thursday, September 13, 2012

Budak Zaman Sekarang

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Semalam, lepas balik kerja perut aku berkeroncong sket sebab lapar. Sampai je kat Wangsamaju aku singgah dekat satu kedai nie nak makan. Kerap jugak aku makan kat kedai tue. Makan pun menu sama je.

Cuma semalam masa aku makan tue aku ada nampak satu group budak-budak sekolah datang makan kat kedai nie. Ikutkan biar je laa diorang nak makan kan, apa aku kisah. Aku makan je laa buat tak layan. Time nak basuh tangan tue baru aku perasan tempat diorang nie berasap. Bukan sikit, banyak nak mampos. Yang datang dah ramai, lepas tue semua merokok plak. Padahal bila aku tengok balik diorang nie memang budak lagi, kalau sekolah menengah tue baru form 2 kot, paling tua aku teka form 3, muda sangat-sangat.

Memang kalau tengok budak-budak merokok sekarang nie bukan benda pelik pun. Memang tak pelik sebab kita doktrinkan kepala kita betapa benda tue tak pelik. Bila aku tengok, aku terfikir macam mana masa depan budak-budak nie. Bukan nak kata perokok tak berjaya dalam hidup tapi diorang dah memendekkan jangka hayat diorang. Muda belia lagi kot, macam mana boleh dapat stok pun aku tak tau.

gambar hiasan.
Kalau yang dah tua-tua merokok nie, aku faham dah diorang memang susah nak berhenti. Ada yang nak berhenti tapi ambik masa laa. Nie muda-muda kuat merokok, memang banyak laa kesan buruk. Sebenarnya tak nampak macho pun korang merokok. Korang nak tunjuk power dekat sekolah pun sekejap-sekejap je. Dah habis sekolah, start nak sambung belajar or cari kerja, masa tue hidup korang akan berubah secara total. Masa tue korang nak menyesal pun dah tak guna dah.

Satu lagi masa nak balik tue aku nampak bas sekolah lalu angkut budak sekolah balik. Tengok nampak clear dah budak sekolah rendah. Yang nie lagi aku pening kepala. Aku pun tak faham apa motif diorang kat dalam bas tue tunjuk isyarat jari tengah naik ke atas lepas tue jerit "F**k" dekat orang ramai kat area Setapak tue.

Nak kata tempat tue ramai cina pun macam tak logik jugak. Nampak sangat diorang rasa dengan buat macam tue diorang rasa diorang nie raja dalam dunia. Pengaruh movie sungguh...huhu. Tapi terfikir jugak aku, kecik-kecik dah macam nie nanti dah besar tak tau laa macam mana.




www.tips-fb.com

No comments :