Saturday, September 8, 2012

Mahkamah kekal perintah ke atas Noor Afizal

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Noor Afizal Azizan


PUTRAJAYA - Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria berkata, Mahkamah Rayuan boleh menyemak semula kes pemain boling negara Noor Afizal Azizan yang dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik kerana merogol gadis bawah umur.
Beliau berkata, Pejabat Peguam Negara boleh memfailkan semakan semula kes itu, bagaimanapun mahkamah itu akan meneliti kewajaran bagi mahkamah menggunakan bidang kuasanya untuk menyemak semula kes tersebut.
"Jika Peguam Negara (yang merupakan pendakwa raya) memohon (bagi semakan semula), mahkamah boleh meneliti kewajaran untuk menggunakan bidang kuasanya untuk merayu. Tidak wajar (untuk saya beri ulasan)," kata Arifin kepada pemberita ketika ditemui pada rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri di Istana Keadilan di sini semalam.
Ketua Hakim Negara berkata demikian ketika diminta mengulas kes mahkamah baru-baru ini membabitkan individu yang dituduh merogol gadis bawah yang hanya dikenakan bon jaminan berkelakuan baik dan bukannya hukuman penjara.
-Kosmo-

Sekarang nie orang banyak jadikan isu kes nie kenapa orang yang dikatakan merogol anak orang dibebaskan dengan syarat berkelakuan baik tapi orang yang buat kesalahan yang lebih kecil daripada itu diberi hukuman yang lebih berat. Hanya kerana dia ada kedudukan, mampu memberi keuntungan kepada negara, mengapa perlu dilayan begitu sedangkan manusia nie semuanya sama saja.

Pening sungguh dengan dunia sekarang nie. Takut kalau Allah turun bala kat negara kita sebab melepaskan orang bersalah dan menangkap orang yang baik, menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.

Untuk si pesalah yang dah diringankan hukumannya, harap dapat bertaubat dan kembali ke pangkal jalan. Allah jadikan apa yang berlaku nie untuk kau ambik peluang untuk berubah. Kalau kau tak berubah & kekal dengan perangai lama. Aku tak tau nak kata apa dah.




www.tips-fb.com