Thursday, August 30, 2012

[Tips] Unique View dan Pageview

Assalamualaikum wbt & Salam sejahtera

Blogger otai dan orang-orang yang power bab SEO mesti dah biasa dan pakar dalam hal nie. Jadi, aku mewakili orang yang masih baru dalam arena blog nie (baru ke?) nak kongsi jugak laa pasal unique view dan pageview nie.

Mula-mula kita kenalkan apa itu unique views dan apa itu pageviews.

Unique Views
Unique views nie merujuk kepada berapa ramai orang yang lawat web/blog korang. Bagi setiap pelawat akan dikira satu unique view setiap kali dia masuk. Maknanya, IP dia akan direkod dalam data dan kalau IP yang sama masuk ke web/blog korang, unique view tak akan bertambah. Jadi kalau contoh unique view korang sebanyak 300 view, itu menunjukkan ada 300 orang yang berbeza yang masuk dalam web/blog korang.

Pageviews
Pageviews nie pulak merujuk kepada berapa kali orang masuk web/blog korang. Berbeza dengan unique views, setiap kali orang masuk akan dikira satu view walaupun orang yang sama. Macam yang ada dalam dashboard Blogger yang baru sekarang, korang boleh tengok pageviews blog korang. Bagi aku dashboard yang baru sekarang nie sangat memudahkan dan ada lagi banyak kelebihan berbanding sebelum nie Tambahan pulak dia sangat membantu orang-orang yang masih baru dalam blogging.

contoh pageview dari dashboard, boleh tengok setiap entry ada berapa pageview yang korang dapat.

Unique Views vs Pageviews
Adalah sangat logik kalau pageviews korang sentiasa lebih dari unique views. Kalau korang faham definisi dua-dua benda nie, korang akan nampak logiknya. Sebab UV kira sekali je untuk satu IP tapi PV akan kira selagi mana ada orang masuk ke web/blog korang.

Contoh kalau korang ada UV yang sama dengan PV macam 300 UV dan 300 PV, ini bukan satu petanda yang bagus sebab boleh nampak orang tak tertarik dengan web/blog korang. Nie menunjukkan setiap orang cuma bukak blog korang sekali saja dan tak bukak dah lepas tue.

Kalau PV lebih dari UV contohnya ada 10 PV dengan 3 UV. Memang nampak sikit tapi dengan 3 pelawat berbeza diorang bukak web korang sampai jadi 10 PV. Maknanya diorang tak sekadar tengok satu page kat blog korang tapi ad buka page-page yang lain. Ini menunjukkan pelawat berminat untuk terus melawat blog korang walaupun sebagai silent reader.

Penting sangat ke tengok UV dan PV?
Penting kalau korang nak tambah trafik ke blog korang. Kalau korang tak tengok, korang cuma akan syok sendiri yang blog korang nie ada orang masuk padahal tak ada visit pun. Ini akan merugikan korang jugak. Sape nak buat blog tapi tak harap orang baca, baik pergi buat diari je kalau macam tue.

Korang boleh juga guna hitstat untuk tengok trafik di blog korang.






www.tips-fb.com

5 comments :

Anonymous said...

mende ko ni blog ko pun slow je

Everything's Everythings said...

Wahh ramai betul org view page kau ni..

Unknown said...

emm...mana satu yg betul nie...huhu

@anonymous
nama pun newbie, aku tak expect pun sekali buat boleh dpt byk2 view...x expert mcm expert2 kt luar sana :)

Nick Nashram said...

xpa bro,,teruskan blogging..standard r blogger baru..nanti dah lama sikit boleh r maintain PV 1k sehari ke..

Unknown said...

haha...1k sehari ek, insya-Allah..need some support juga..

bro Nick Nashram boley bg tunjuk ajar laa ye..huhu