Tuesday, August 28, 2012

Oh Nexus 7

Assalamualaikum wbt.

Time bosan-bosan buat kerja hari nie, aku layan internet tengok apa yang menarik. Entah macam mana aku pun tak tau aku terjumpa satu artikel pasal Google Nexus 7 Tablet. Bila tengok design tablet nie nampak menarik. Tak terlalu besar & tak terlalu kecil. Yang buat aku tertarik sebab Nexus 7 nie direct dari Google walaupun pemasangan oleh ASUS. Bila dari Google nie mesti dapat firmware yang paling baru. Dia pakai Android 4.1 yang terbaru dengan nama Jelly Bean.


Jelly Bean nie kira penambahbaikan dari Android 4.0 Ice Cream Sandwich. Dari yang aku baca, Jelly Bean nie lagi lancar kalau nak dibandingkan dengan ICS sebab setakat yang aku pakai ICS guna Smartphone aku memang dia agak tak stabil tapi ICS lebih mesra pengguna berbanding Gingerbread sebelum nie. Nie pendapat aku laa sebab aku yang pakai, mungkin ada orang lebih selesa guna Gingerbread sebab Gingerbread nie antara yang paling stabil dalam Android. Honeycomb pun tak dapat sambutan sebab kurang stabil tapi Honeycomb banyak pakai dalam tablet.

Nie antara spesifikasi yang buat aku tertarik dengan Nexus 7 nie selain dari fizikal dia yang cantik.

Spesifikasi Nexus 7

Apa yang buat aku makin tertarik tue kat CPU dia. Dia guna CPU yang aku boleh kata agak latest daripada NVIDIA Tegra 3. Tambah pulak processor dia Quad-Core, boleh bayang tak macam mana performance tablet nie. Kebanyakan smartphone lain yang pakai Tegra 3 nie harga ribu-riban. Tak larat nak beli tapi Nexus 7 nie kalau cek dia jual dengan harga $199. Kat Malaysia tak ada lagi stok original tapi set AP jual dalam RM1049 paling mahal aku jumpa & RM999 yang paling murah.

Spesifikasi yang lain tue pun memang menarik dengan pilihan sama ada nak 8GB or 16GB. Skrin guna kaca Corning yang bagi aku agak terbaik walaupun kalau tengok review sekarang Gorrila glass yang Samsung pakai lagi tahan.

Kalau ikutkan hati dan nafsu aku sekarang, memang aku nak pergi beli terus. Dah kira-kira dah mana aku nak cari duit. Tapi bila aku tengok-tengok balik ada benda yang kurang dan bagi aku benda tue sangat penting.

LG Optimus 4X HD pun dah masuk dalam senarai wishlist aku :D

Yang kurang pada Nexus 7 nie dia tak ada Mobile Data, tak ada GSM, 3G, 4G segala bagai. Makna kata dia sekadar tablet dan bukan telefon. Benda tue tak jadi masalah sebenarnya sebab aku memang dah pakai smartphone, jadi tak perlu nak banyak-banyak smartphone. Tapi kat rumah aku sekarang aku banyak pakai broadband sebab kat rumah aku tak ada wi-fi. Kalaupun aku beli lepas aku habis Intern, aku akan balik kampus pun tak ada wi-fi jugak, kalau ada pun kena cari tempat-tempat tertentu yang bagi aku agak kurang selesa.

Kekurangan nie buat aku fikir balik aku rasa tak perlu lagi kot aku beli. Tapi aku tengok-tengok juga smartphone lain yang pakai Tegra 3 nie. Salah satunya HTC One X. Kalau aku nak ambik yang nie memang aku boleh puasa 2 bulan dulu laa nak bagi stabil balik kewangan aku. Dia pakai Tegra 3 tambah lagi dengan kelebihan ada Beats Audio library file. Cumanya aku tak heran sangat dengan Beats Audio library file tue sebab dengan adanya geng-geng developer untuk smartphone aku, ada orang yang berjaya 'port'kan beats audio untuk smartphone aku. Jadi aku boleh bangga yang dalam telefon aku pun ada Beats Audio jugak...hehe

Jadi kesimpulannya, rujuk balik kepada posting aku [Tips] Panduan Membeli Smartphone. Bila kita guna panduan nie, tahulah kita benda yang kita nak tue sebenarnya perlu atau tak buat masa sekarang. Aku boleh tahan tak beli dan aku tau kalau aku tunggu sikit masa lagi ada banyak lagi yang lebih elok akan keluar pulak dan mungkin masa tue aku akan rasa rugi kalau aku beli siap-siap.




www.tips-fb.com

6 comments :

Anonymous said...

1 ag bro, xde kamera maa.
macam mana nak ambil gmbr UAI, hehe

Unknown said...

haha...betul gak kan..tapi phone aku satu lagi da ad 8MP camera..so aku tak kisah sangat pasal kamera :)

Anonymous said...

cnettv.cnet.com/8301-13489_53-57481465-10389930.html

Unknown said...

emm...motif?
huhu...tablet nie more on entertainment, bab2 kamera aku tak berapa kisah sangat..tp klu ad better choice, aku open jgk :)

Atan Johari said...

wah canggih-manggih you....nak beli la satu nanti...kalau ada pitih lebih la...hahhaha..

Unknown said...

haha...beli2 jangan tak beli.