Tuesday, August 28, 2012

Kembali Kepada Fitrah (Bulatan Gembira)

Assalamualaikum wbt

Korang pernah dengar lagu raya dari penyampai-penyampai ERA FM?

Kalau perasan, dalam lirik dia ada sebut "Kembali fitrikan hatimu". Betul tak? Apa kaitan dengan entry kali nie?

Hari nie aku hadirkan diri aku ke bulatan gembira dengan sahabat-sahabat aku. Dapat laa jugak ilmu baru, boleh laa aku kongsi sikit-sikit. Nak kata aku banyak ilmu pun tak jugak. Tapi aku kongsi jugak laa apa yang aku ada nie.

source from http://angelwearsgucci.blogspot.com/2011/11/revolusi-bulatan-gembira-30.html

Entry nie masih lagi dalam mood Aidilfitri. Bulatan Gembira aku hari nie pun temanya Hari Raya jugak. Jadi brother yang lead Bulatan Gembira kami nie bercerita tentang konsep menyambut Aidilfitri. Berbalik kepada lirik lagu kat atas tadi tue, Aidilfitri membawa maksud kembali kepada fitrah. Dalam erti kata lain, sebenarnya kita sambut raya nie adalah kita nak menyambut kejayaan kita mengharungi ujian Ramadhan dan kita kembali kepada fitrah pada bulan Syawal dan perubahan tersebut perlu kekal hingga ke Ramadhan akan datang dengan peningkatan yang baik.

Diceritakan macam mana rupanya agama Islam nie agama fitrah. Contohnya yang paling basic adalah Rukun Islam yang 5. Semua itu merujuk kepada fitrah manusia. Contohnya berzakat adalah untuk menyucikan harta, Solat untuk menyucikan dosa, Puasa menyucikan diri dari mengikut hawa nafsu, Haji menyucikan jiwa, Syahadah sebagai persaksian kita mahu kembali kepada fitrah. Itu baru rukun Islam, belum lagi amalan-amalan yang juga dituntut kepada orang Islam untuk kita laksanakan. Memang terbaiklah.

kanak-kanak dilahirkan dalam keadaan fitrah, selalulah sucikan diri kita supaya kita mampu kekal dalam fitrah tersebut.

Akhirnya kami refleksi balik diri kami sepanjang bulan Ramadhan, apa amalan tambahan yang dibuat. Soalnya, adakah amalan itu berterusan masa Syawal kali nie? Kalau masa bulan Ramadhan, kita mampu bangun awal pagi untuk bersahur, dalam bulan Syawal nie kenapa kita tak bangun awal pagi untuk beribadah? Rupanya kita sebenarnya mampu kalau kita letakkan mindset yang betul. Tapi bila mindset kita sekarang dah bukan bulan puasa, maka kita tak tergerak untuk bangun awal pagi sedangkan kita mampu bangun. Memang terkena sungguh atas batang hidung aku tadi.

Kesimpulannya, janganlah kita bermusim dalam beramal sebab kita tak tahu kita nak hidup sampai bila. Belum tentu kita boleh mati dalam bulan Ramadhan. Dan belum tentu juga kita sempat bertemu dengan Ramadhan akan datang. Jadi, manfaatkanlah setiap saat dalam hidup kita dengan perkara-perkara yang memberi manfaat kepada kita.

peace.
Sebulan melawan nafsu, jangan mudah-mudah dihancurkan dengan nafsu :)





www.tips-fb.com

No comments :