Monday, August 27, 2012

Kahwin. Sediakah Kita?

Assalamualaikum wbt.

Musim raya nie biasanya penuh dengan kenduri kahwin. Kena pulak kalau raya dalam cuti sekolah hujung tahun tue. Lagi berlonggok kenduri kahwin yang dibuat. Takat sekarang pun walaupun cuti raya seminggu dah ada banyak kenduri. Sekali kenduri ada yang sampai 2 pasang sekali kenduri. Baru-baru nie jiran sebelah rumah aku buat kenduri sekali sampai 3 pasang pengantin. Jimat banyak tue kalau nak ikutkan sebab sekali kenduri saja kos dah lebih dari RM15k (nie kiraan masa kakak aku punya kenduri dulu).

Bila dah jadi musim kenduri kahwin, ada juga yang belum kahwin nie mula berkira-kira dalam hati, bila pulak giliran diorang. Silap haribulan boleh jadi angau sebab asyik fikir pasal kahwin. Baguslah fikir pasal kahwin, sekurang-kurangnya dah bernikah hubungan dah sah, maksiat pun boleh dielakkan. Jadi nikah adalah pilihan terbaik kalau nak ikutkan kondisi masyarakat kita sekarang.

Cumanya, bagi yang asyik berbicara pasal kahwin, bersediakah kita sebenarnya? Kahwin bukan perkara main-main. Aku pun tak boleh kata banyak jugak sebab aku pun bujang lagi...hehehe

akad nikah sebagai lafaz komitmen kita melalui bahtera perkahwinan

Cumanya pernah sekali aku ditegur seorang sahabat yang juga seorang abang dan seorang ustaz pasal benda nie. Katanya, kita selalu sembang tentang nikah, tunang dan sebagainya. Tapi pernah tak kita fikir apa yang kita nak isi dalam bahtera perkahwinan itu? Secara retoriknya bila dah kahwin kita fikir bahagia, tapi apakah itu realiti sebenarnya? Apa tujuan kita kahwin? Adakah nak penuhi tuntutan nafsu atau tuntutan agama? 

Bila aku disoal dengan semua persoalan nie, aku fikir sekejap dan aku rasa aku pun belum sampai tahap bersedia untuk berkahwin. Letak ketepi soal status kita nie dah wajib kahwin or sunat kahwin. Adakah kita sudah benar-benar bersedia itu soal utama. Tapi kalau dah jodoh, teruskan sajalah jangan ditangguh pula. Nanti melepas, menyesal pun tak guna.

Ada orang, Allah uji dia sebelum berkahwin. Lepas kahwin terus bahagia. Ada pulak yang Allah uji lepas kahwin. Ujian Allah tue boleh jadi dalam macam-macam bentuk yang kita tak sangka. Komitmen dalam perkahwinan pun bukan komitmen yang main-main juga.

Akhir kata, selamat pengantin baru bagi yang baru melangsungkan perkahwinan dan tahniah bagi yang bakal berkahwin dan bagi yang belum berkahwin dan ingin berkahwin, siapkanlah diri dengan bekalan yang cukup sebagai persediaan untuk melayari alam perkahwinan. Kalau rumah tunggang-langgang, hidup tak teratur dan lain-lain, ubah diri dulu sebelum beriya-iya nak kahwin. Bak kata Ustaz Hasrizal, "Banyakkan Menjadi daripada Mencari".

Tahniah kepada abang Po'ek dan kak Huda yang baru melangsungkan perkahwinan mereka :D






www.tips-fb.com

1 comment :

tekno-daie said...

nasihat yang baik akh. betul2 membuka minda tentang maksud 'tuntutan agama' dan 'tuntutan nafsu'.

alhamdulillah. syukran =)