Sunday, August 26, 2012

Travelog Pulang ke Kuala Lumpur

Assalamualaikum wbt.

Mula-mula sekali aku nak bersyukur kepada Allah (sujud syukur) sebab menggerakkan aku & abang ipar aku keluar dari rumah (kampung aku) pada masa yang cantik dan sangat sesuai untuk orang yang nak travel jauh seperti aku. 

Kami keluar dari rumah tadi pukul 11.30 pagi lebih kurang. Drive dari Bagan Serai ke Highway Kamunting macam biasa kereta banyak tapi tak sesak, lancar dan terkawal. Masuk je highway, aku agak mungkin dah sesak dah jalan tapi rupanya jalan clear hari nie dari Kamunting sampai Changkat Jering. Aku berpecah dengan abang ipar aku masa nie, dia direct ke rumah Mak dia kat Putrajaya & aku masuk exit Changkat Jering sebab nak pergi Sabak Bernam lagi dekat kalau ikut jalan lama. Aku pergi Sabak Bernam hantar adik aku balik asrama.

Pakai jalan lama, jalan clear jugak walaupun ada jugak kawasan yang ada banyak kereta tapi jalan tak sesak teruk. Habis-habis beratur panjang sebab lampu isyarat. Biasanya kalau aku hantar adik aku, ada jugak dalam 3 jam setengah ke 4 jam perjalanan tapi hari nie aku sampai kat Masjid Sabak Bernam baru pukul 2.15 petang. Kami solat lepas tue pergi makan tengah hari. Dalam pukul 3 petang aku hantar adik aku pergi asrama. Lepas tue aku direct nak balik KL ikut LATAR. Nak ikut LATAR, aku kena pergi ke Kuala Selangor dulu. Ingatkan dekat rupanya jauh jugak Kuala Selangor. Kena lalu Sekinchan & Tanjung Karang dulu baru sampai kat Kuala Selangor.

Sebelum sampai kat Kuala Selangor aku jadi bengang dekat Tanjung Karang sebab trafik jadi sesak teruk. Ingatkan ramai ambik jalan lama nak balik, rupanya beratur panjang sebab lampu isyarat. Lama jugak aku beratur kat situ. Bila dah sampai kat hujung baru aku nampak polis trafik dengan motor besar dia datang nak kawal trafik. Dalam hati memang aku dah maki polis tue tadi, lambat sangat datang.

Kat Kuala Selangor pun masa aku masuk je simpang nak ke LATAR dah sesak teruk. Aku dah berkira-kira jugak nak patah balik. Tapi sebab aku tak biasa sangat dengan jalan lama aku terus je masuk simpang tue. Panjang jugak beratur tapi bukan sebab ramai nak masuk LATAR pun, rupanya beratur panjang sebab ramai orang nak masuk ke gerai Cendol Bakar kat tepi jalan. Kedai nie boleh tahan popular jugak, siap ada drive-thru lagi kat situ. Mujur masa aku pergi dulu tak ramai macam nie.

Lepas je dari kedai cendol tue lapang sikit jalan tapi tak lama sebab lepas tue start sangkut balik sebab ada kemalangan. Ada kereta langgar tiang elektrik tepi jalan. Aku bila tau ada kemalangan aku tak kisah sangat. Yang buat aku panas bila orang kerumun tempat tue. Tue yang jadi punca jalan sesak. Yang tak boleh blah, siap ada tukang jaga trafik. Nak je aku sepak muka dia laju-laju.

kalau trafik macam nie, sanggup lagi aku ambik MC tak pergi kerja esok  :p

Dah lepas semua tue jalan dah ok balik. Aku tak balik rumah terus, pergi Putrajaya dulu singgah rumah terbuka sepupu aku kat Presint 18. Nak pergi Putrajaya pun habis segala Lebuhraya aku masuk, LATAR ke Guthrie ke NKVE ke Elite, lepas tue baru masuk Putrajaya. Lepak rumah sepupu aku sampai Maghrib, solat kejap lepas tue aku balik rumah aku kat Wangsamaju. Nak balik macam senang sikit, aku keluar ikut Lebuhraya Sungai Besi lepas tue masuk MRR2. Kat MRR2 macam biasa kereta banyak tapi tak sangkut. Jalan ok je. Aku pun straight je sampai kat rumah aku. Sampai rumah dalam pukul 9.30 malam.

Kesimpulannya, semua jalan yang aku lalu hari nie tak sangkut mana-mana, semua lancar saja. Masa dalam perjalanan, bukak twitter tengok tweet InfoTrafik kata kat PLUS sesak dari Taiping ke Changkat Jering & lain-lain tempat ke arah selatan tapi abang ipar aku dah sampai Putrajaya dalam pukul 3 jugak tak silap aku. Maknanya dia pun direct je laa tak sangkut mana-mana. Pengajaran yang aku dapat pulak, sebelum memulakan perjalanan, baca doa naik kenderaan & doa dipermudahkan urusan. Insya-Allah segala urusan korang dipermudahkan.

nie apa yang aku dapat dari twitter pasal trafik kat lebuhraya


lagi pasal trafik






www.tips-fb.com

No comments :