Sunday, August 26, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Buat permulaannya, aku rasa tak terlambat lagi aku nak ucap selamat hari raya pada semua (Raya sebulan kan). Jadi aku ucapkan kepada semua Muslim seluruh dunia umumnya dan Malaysia khususnya Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin.

Raya tahun nie, kalau sama je macam raya tahun lepas tanpa ada penambahbaikan, aku rasa masuk laa dalam kumpulan orang yang rugi. Tapi kalau ada improvement, tahniah aku ucapkan. Semoga apa yang kita dah dapat dari bulan Ramadhan sebulan terus kita amalkan dalam bulan-bulan mendatang. Kita pun tak tahu kita bakal jumpa Ramadhan lagi ke tak tahun depan. Jadi, rebutlah segala peluang yang ada.

Aku macam biasa, dari segi raya aku memang tiap-tiap tahun ada je benda lain yang berlaku. Improvement ke sama saja tue aku pun tak tau nak cakap macam mana. Tapi yang makin kurang tue konfem duit raya. Walaupun aku masih menuntut, tapi duit raya aku dah makin berkurangan (mungkin sebab muka aku yang matured..hehe). Bila dah besar panjang nie pun, suasana raya rasa lain sikit daripada dulu-dulu.


Kalau zaman aku kecik-kecik dulu, malam raya nie memang happening laa aku dengan sepupu-sepapat aku main mercun, main nyorok-nyorok segala bagai. Sekarang, semua dah besar panjang malam raya terpacak depan TV or lepak sembang-sembang kat meja makan. Geng budak-budak pulak dah tak ramai, diorang je laa yang nak buat kecoh pun kat rumah tok.

Point aku, kita tak boleh sangat nak bezakan cara kita sambut raya dengan budak-budak sekarang sambut raya sebab memang kita dalam zaman yang tak sama dengan diorang. Kalau kita sentiasa nak buat perbandingan, percaya cakap aku 10 tahun akan datang, budak generasi sekarang pulak akan buat perbandingan sama pada budak-budak yang akan lahir 10 tahun akan datang (anak-anak aku dah kot masa tue). Yang penting bukan cara kita sambut raya tapi roh Aidilfitri itu kita hidupkan sesama seluruh ahli family kita. Jangan makin besar makin tak rapat dengan family sendiri sudahlah.

Nie contoh menarik cara family nie hidupkan suasana raya diorang walaupun mungkin agak pelik dan aku pun tak tau boleh ke tak sebenarnya kita sambut macam nie. Ustaz aku cakap, malam raya nie kena laa banyak zikir or pergi rumah jiran-jiran bertakbir. Apa-apa pun, video nie sangat cool.






www.tips-fb.com

No comments :