Wednesday, October 3, 2012

Pro-M UIA sapu bersih 26 Kerusi

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Sejarah hari nie mencatatkan satu pilihan raya kampus semula (re-election) di UIAM. Banyak kontroversi timbul akibat isu nie. UIAM yang sedia terkenal menjadi makin terkenal dengan isu pilihan raya semula nie. Banyak kronologi-kronologi yang dah diceritakan. Boleh cari je kat tempat lain. Katanya, keputusan tak rasmi pilihanraya lepas menunjukkan Pro-Mahasiswa ataupun WUFI mendapat majoriti tapi tak disahkan sebab pilihanraya dibatalkan dan Timbalan Rektor mereka isytiharkan pilihanraya semula minggu ini.

Hari nie pilihanraya semula diadakan dengan cara yang manual. 8 tahun lepas, tercetus demonstrasi mahasiswa yang membantah sistem e-voting lalu dikenakan tindakan disiplin. Tapi kali nie, UIAM sendiri akur dengan kelemahan sistem e-voting lalu menggunakan kaedah manual untuk re-election nie.

Kejadian minggu lepas banyak membangkitkan kemarahan student, ye laa kalau aku pun tak larat nak kena pergi mengundi sekali lagi. Sekali undi cukup laa kan. Tapi sebab aku bukan student UIA, aku pun tak ada laa nak peduli sangat cuma ambil tahu sikit-sikit je laa.

Tau-tau malam nie keluar keputusan, Pro-Mahasiswa bolot bersih semua 26 kerusi yang dipertandingkan tak bagi satu pun kat Pro-Aspirasi. Ini memang sangat-sangat menunjukkan kesan kemarahan mahasiswa UIA terhadap pentadbiran UIA. Darah anak muda nie berkobar-kobar, jangan dicabar. Tapi berkobar-kobar nie pun perlu dikawal dan dijinakkan, kalau tak jadi rosak juga.

Utusan kata semua neutral...aku pun pening
Apa-apa pun tahniah pada Pro-Mahasiswa UIA atas kemenangan dalam PRK kali nie. Pro-Aspirasi tetap juga menang di majoriti kampus IPTA, cuma kalah di beberapa kampus besar seperti UM dan UKM.

Tahniah juga pada kawan-kawan sekolah aku yang masuk calon dan menang seperti Razif Fuad di USIM,  Azizi di USIM, Safwan di USIM, Anas di UIA, Aisyah Humayra' di UIA, Shukran di UKM, dan Dahlia Yusof di UM. Dah menang, kemenangan itu perlu diisi, isilah dengan perkara yang bermanfaat kepada manusia.




www.tips-fb.com

No comments :