Thursday, September 20, 2012

Kegagalan Jantung Kongestif Punca Kematian Hui Yi

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.


BATU PAHAT: Laporan bedah siasat mendapati gadis yang menjalani dua pembedahan pemindahan jantung, Tee Hui Yi, 19, meninggal dunia akibat kegagalan jantung kongestif.

Bapa Hui Yi, Ah Soon, 57, berkata mereka tidak kisah jika tidak diberikan butiran penuh mengenai kematiannya kerana apa yang dinginkan semua ahli keluarga adalah diberi masa untuk meratapi pemergiannya.

"Adalah menyedihkan bahawa dia telah pergi terutamanya selepas mendapat peluang semula untuk hidup selepas menjalani pemindahan jantung," katanya di rumah pengurusan mayat di Jalan Fatimah di sini, Rabu.

Ah Soon dan ibu Hui Yi, Dina Bato Sam Bua, 52, berasa bersyukur kerana menerima ribuan panggilan telefon, mesej dan kunjungan saudara mara dan orang ramai yang prihatin ke majlis pengebumian anaknya.

"Saya terkejut melihat kehadiran orang ramai terutamanya pada malam Isnin," katanya.

Hui Yi yang selamat menjalani pembedahan pemindahan jantung pada 2007 mengadu sakit di bahagian dada dan belakang leher kira-kira pukul 7 pagi, Selasa sebelum keadaan menjadi lebih buruk.

Tubuhnya menjadi kaku sehingga menyebabkan kedua-dua ibu bapanya melakukan pernafasan mulut ke mulut tetapi tidak berjaya.

Dia disahkan meninggal sunia selepas dikejarkan ke Hopsital Batu Pahat kira-kira 10.02 pagi, Selasa.

Awal pagi Rabu, sekumpulan pegawai dari Institut Jantung Negara (IJN) turut memberikan penghormatan terakhir kepada Hui Yi.

Koordinator Transplan IJN, Sharifah Noraida Syed Nom, antara salah seorang jururawat yang menjaga dan melakukan pemeriksaan ke atas Hui Yi sepanjang pembedahan itu berkata, ramai rakan-rakannya sedih apabila mendengar berita kematian tersebut.

-mStar-

Siapa dia Hui Yi? Dialah yang mencipta sejarah orang yang membuat dua kali pemindahan organ. Pertama kali pembedahan berjaya tapi badan dia tolak organ tersebut. Kali kedua terus berjaya. Namun, tak ada siapa pun yang dapat melawan takdir dan ketetapan Tuhan. Bila tiba masa untuk kembali, maka akan kembalilah kita tak kurang dan tak terlebih walau sedetik

Sedih pulak aku baca berita nie.




www.tips-fb.com

No comments :