Wednesday, September 19, 2012

Isu Nabi Dihina - Apa Peranan Kita

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Isu hina Nabi nie masih lagi hot sekarang. Banyak dah demonstrasi dan himpunan yang dibuat untuk membantah perbuatan Sam Bacile. Malah ada pengakuan daripada pelakon filem terbabit yang mengatakan bahawa asalnya skrip lain tapi telah dialih suara untuk menjadi begitu.

Benar kita rasa marah, namun atas dasar apa kita rasa marah? Aku tak sokong kita berdiam diri bila Nabi dihina begitu tapi aku tetap juga tak sokong apabila bantahan dibuat mengikut nafsu marah hingga membahayakan orang lain. Saidina Ali pun dalam peperangan bila diludah, dia tak jadi bunuh musuh sebab takut salah niat bunuh kerana rasa marah.

Antara babak dalam filem tersebut.
Jangan terperangkap dalam perencanaan musuh. Benda-benda macam nie yang kita panggil provokasi untuk menarik perhatian orang Islam supaya bertindak sebab mereka boleh baca yang umat Islam tak akan berdiam diri. Demo dah buat, jangan berhenti sampai di situ saja. Masa inilah untuk kita pula mempromosikan Islam lebih dari mempromosikan negara dan negeri. Promosikanlah keindahan Islam itu dari sudut penulisan, perbuatan dan pergaulan seharian kita.

Bila Islam kuat dipromosikan lebih dari semangat-semangat yang tak berunsurkan Islam, maka orang akan tertarik dengan Islam sekaligus menjadi sebab ramainya orang kembali kepada agama fitrah ini. Moga kita semua beroleh manfaat.

^_^
p/s:- terfikir juga kalau orang tolak hukum Allah, tak buat apa yang Nabi suruh buat tak dikira menghina Islam ke?

boleh tengok artikel panjang dari senior aku kat Mesir :-)




www.tips-fb.com

No comments :