Tuesday, September 25, 2012

Marah? Kawallah Marah Itu

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Tak ada orang kat dunia nie yang suka kena marah. Orang yang sifatnya pemarah pun tak suka kalau dia dimarah. Sebab tue Nabi pun ajar kita supaya jangan marah. Kemarahan itu perlu dikawal sebab kalau dibiarkan melarat, boleh mengakibatkan kemusnahan.

Bayangkan hanya kerana rasa marah yang tak dibendung, ahli keluarga sendiri boleh menjadi mangsa. Kalau setakat dipukuk tue pun biasa dah kita dengar. Tapi, kalau dah sampai berbunuh-bunuhan macam mana pulak. Seram kadang-kadang bila dengar berita Ibu ditikam, Abang ditetak, Ayah disembelih, Kakak dipancung dan sebagainya. Puncanya hanyalah kerana salah faham kecil yang mungkin dirasakan besar.

memang binatang betul ayah dia nie
Bila kita marah orang, kita buat orang tak puas hati dengan kita. Orang yang kita marah akan letak satu persepsi buruk terhadap kita. Bila kita kena marah pun kita akan buat benda yang sama juga. Jadi kenapa perlu kita wujudkan rantaian kemarahan tue? Baik kita kawal rasa marah tue.

Nak kawal kemarahan nie pun perlukan pada ilmu juga. Sekarang pun ada khidmat yang dipanggil 'Anger Management' yang menawarkan servis untuk mengajar kita bagaimana mengawal kemarahan dan sebagainya. Gunakanlah khidmat ini untuk mengawal kemarahan kita.

Movie nie kelakar...:)
Namun jangan pula bermain dengan kesabaran dan sifat marah orang lain. Ada sesetengah orang yang nampak macam ok tapi hakikatnya dia akan pendam dan simpan rasa marah dia pada orang. Bila sampai kemuncaknya, gunung berapi meletuslah jawabnya. Masa tue, sendiri tanggung laa.

Jadi, sentiasalah motivasikan diri untuk tidak marah. Buang sifat marah itu dengan perkara yang lebih positif. Marah nie hanya menyebabkan stress. Untuk hilangkan stress, aku rasa sebelum nie pun aku dah buat satu entry berkaitan dengan stress di sini. Hiduplah dengan harmoni bersama orang disekeliling kita.

Kesimpulannya....janganlah marah-marah ye.


haih, apehal tiba-tiba sakit kepala pun tak tau...-.-




www.tips-fb.com

No comments :